Pengalaman manis bekerja (jana pendapatan ) di rumah

Alhamdulillah sudah 3 tahun saya jana pendapatan dengan cara bekerja atau jana pendapatan di rumah. Sebelum ini saya ada pengalaman bekerja di sektor swasta dan kerajaan (kerja biasa saja, bukan sampai tahap pegawai besar) dan pendapatan sebanyak 4 angka juga agak selesa lebih-lebih lagi masa tu belum kahwin. Selepas beberapa bulan berkahwin dan bersalin, saya memilih untuk berhenti dan menjadi suri rumah, menjaga anak di rumah saja. Mula-mula berjinak-jinak dalam arena bekerja di rumah atau menjana pendapatan dari rumah, saya memilih untuk menjadi dropshipper  buku-buku parenting dan menjadi agen kepada  butik ibu dan anak. yang menjual pakaian ibu mengandung, keperluan bersalin, produk penyusuan susu ibu dan keperluan bayi. Alhamdulillah pendapatan agak lumayah memandangkan permintaan produk keperluan untuk ibu dan anak agak tinggi. Saya juga menggunakan teknik fb ads dan alhamdulillah memang order sentiasa masuk. Dan tak sangka juga pernah dapat capai top agen (jualan terbanyak).

Kenangan manis masa ni,  saya dapat beli carrier baby jenis soft structured carrier yang berharga RM300 lebih dan beli banyak cloth diaper yang jumlah kesemuanya berharga ratusan ringgit juga. Seronok sebab masa tu dapat beli barang diidamkan hasil titik peluh berbisnes secara online. Saya juga saya terlibat sebagai agen syarikat MLM. Kemudian,  saya pilih untuk jadi dropshipper produk pakaian wanita iaitu seluar slack wanita dan seluar wanita plus size. Saya betul-betul berminat jual seluar ni sebab sebelum itu saya cukup susah nak cari seluar yang selesa, tidak mengikut bentuk kaki, tak jarang dan tak panas. Warna-warna seluar tu pun cantik-cantik juga. Yang paling cantik sekali warna greylah, warna seluar favorite saya. Untuk bisnes ini, saya  set up satu blog yang mempromosikan produk-produk seluar wanita tersebut iaitu www.seluarwanitamuslimah.com. Alhamdulillah, boleh dikatakan hampir setiap hari ada order masuk. Dengan beberapa teknik SEO, blog saya sudah berada di tempat pertama carian di google untuk beberapa keyword.  Kemudian saya juga set up beberapa akaun instagram untuk bisnes saya ini. Daripada instagram ini juga saya berjaya menghasilkan jualan.

Sebenarnya tak susah pun untuk menjana pendapatan dari rumah. Ada banyak ruang, peluang dan teknik untuk menjana pendapatan di rumah.

Apa bentuk pekerjaan atau jenis perniagaan yang anda boleh anda lakukan dari rumah?

  • Menyediakan servis /perkhidmatan seperti design blog, bussiness card, rekabentuk rumah dll
  • Mengajar tuisyen
  • Menjadi pengasuh kanak-kanak
  • Menerima tempahan menjahit
  • Menjadi penulis artikel dan hantar ke majalah-majalah atau suratkhabar
  • Menjadi penulis buku atau novel
  • Menjadi  blogger
  • Dropshipper produk orang lain
  • Personal shopper
  • Afiliate marketer
  • Hasilkan ebook sendiri

dan lain-lain lagi

Pendek kata banyak pekerjaan yang anda boleh lakukan di rumah dan jana pendapatan.

Untuk mempromosikan bisnes anda, saya cadangkan bina blog, page dan akaun instagram. Dengan usaha yang betul dan konsisten, saya yakin anda pasti berjaya menghasilkan jualan.


 Saya tahu ramai wanita-wanita bekerjaya yang sangat teringin dan sedang mencari cara untuk berhenti kerja dan menjana pendapatan dari rumah.  Anda pun boleh. Jangan takut. Carilah maklumat sebanyak mungkin, sediakan pelan tindakan sekiranya anda berhenti kerja. 

Saya juga nak cadangkan anda beberapa ebook untuk mereka yang nak mula menjana pendapatan dari rumah ini. . Tak kiralah anda sekarang sememangnya suri rumah sejak dulu lagi atau wanita bekerjaya yang sedang merancang untuk berhenti kerja.

Panduan  bisnes di instagram:   IG Kaboom

 Bina blog wordpress untuk bisnes: Bina Blog Sendiri

Jana pendapatan dari blog:   Jana Duit Dari Blog

Panduan bisnes bakeri: Panduan Bisnes Bakeri

 Panduan lengkap bisnes ebook : Panduan Bisnes Ebook

Panduan penulisan artikel: Rahsia Penulis

Semoga berjaya mencapai impian untuk bekerja di rumah :)

Previous
Next Post »